Onrust in Lahore

Huidige situatie sloppenwijk: ‘Khaliq Nagar’

Stichting PECA krijgt de afgelopen weken veel signalen van een toenemende zorg rondom het corona virus. De verspreiding van het virus neemt toe en er zijn veel corona gevallen in de sloppenwijk. Ook binnen project: ‘The Saviours Welfare’ is een corona geval, de directrice is getroffen door het virus.

Er wordt gesproken van een duidelijke derde golf aan corona besmettingen in Pakistan. Hierdoor ligt het werk als dagloner bij de steenfabrieken en bij mensen thuis als tuinman, elektricien, schoonmaker of iets soort gelijks stil. Door de overheid zijn strenge maatregelen afgekondigd en één avondklok ingesteld.

Stichting PECA, realiseert zich dat hierdoor ook het inkomen van de inwoners van de sloppenwijk is weggevallen en dat dit binnen redelijk korte tijd directe gevolgen heeft op voedselvoorziening en de hygiëne in de sloppenwijk. Met Pasen, zijn ook net als in 2020 voedselpakketten uitgedeeld in de sloppenwijk, zodat iedereen rond Pasen voldoende te eten had.

Het schooljaar is in Pakistan afgelopen, dit stopt altijd op een ander moment als in Nederland. De docenten van de school zijn de resultaten aan het verwerken en zoeken mogelijkheden om op een alternatieve wijze een resultatenuitreiking te organiseren.

Stichting PECA hoopt op uw steun voor de voedselpakketten actie die nu al meer als een jaar bezig is. De vraag naar voedselpakketten neemt toe en is hard nodig om de allerarmste Christenen verbonden aan de kerk of school te kunnen voorzien van levensmiddelen en producten voor hygiëne.

Onrust in Pakistan

In Pakistan is naast de toename aan corona besmettingen ook veel onrust door moslimextremisten. Eén kleine week geleden werden 2 Christelijke verpleegkundigen beschuldigd van blasfemie, vanwege het weghalen van een sticker met een tekst uit de Koran er op. De vrouwen werden vastgehouden door collega’s en werden uiteindelijk bevrijdt door de politie, die was gebeld door andere Christenen.

Door deze gebeurtenissen zijn er veel demonstraties van moslimextremisten. Verschillende wegen in de stad Lahore zijn afgesloten. Ook de Ferrozpurroad, de weg naar het gebouw van project: ‘The Saviours Welfare’ was afgesloten. Als Christen kun je momenteel niet de straat op dit geeft hele vervelende situaties. Helaas kan de politie ook niet consequent optreden tegen deze moslimextremisten omdat ze daarbij zelf ook aangevallen en toegetakeld worden.

Stichting PECA, probeert u de komende tijd op de hoogte te houden van ontwikkelingen rondom de toename aan corona besmettingen en de onrust in Lahore door moslimextremisten.

Wij vragen u te bidden voor de onrust in Pakistan en de toenemende nood door het corona virus. Ook vragen we waar mogelijk om financiële steun om de noodhulpactie te kunnen blijven voortzetten!